Fordi barndommen ikke kan gøres om...

Børn skal passes, men de skal også trives, lege og udvikle sig imens. Børn har ret til at møde voksne som interesserer sig for dem og holder sig opdateret på ny faglig viden. 

Børn går i vuggestue og senere i børnehave og skole. De kommer for at  udvikle sig og lære at indgå i et fællesskab med andre børn og voksne.

Personalet i LandLykke har en dyberegående opgave, der handler om omsorg, socialisering, læring og dannelse. 

Personalet i vores Institution er rustet til sit ansvar. Fra det øjeblik, det lille barn modtages, skabes der en stærk relation mellem den voksne og barnet og barnet og andre børn. I relationen med andre og gennem planlagte udviklingsforløb og pædagogiske aktiviteter bygges, der et stærkt og stabilt fundament, som gør barnet parat til at møde verden. En verden, som stiller krav til den enkelte ift, at kende sit eget værd i samværd med andre. 

Dette er grundlaget for, at vi vægter, at alt personale er selvbeviste og fagligt klædt på til opgaven. 

Personalet bliver klædt fagligt på igennem supervision og vidensdeling mellem pædagoger og medhjælpere. Vi arbejder bevidst og dynamisk med vores værdier, visioner, trivsel og arbejdsglæde.

Malene som er ejer og leder af Landlykke, har taget en 4 årige familieterapeut uddannelse på Kempler instituttet og implemtere denne vinkel i det daglige arbejde med både børn og voksne.

Vi arbejder tæt sammen og på tværs af vuggestue/børnehave, så alle bliver en del af det pædagogiske arbejde og får et medansvar. På den måde sikre vi også, at barnet bliver set med mange øjne og billedet bliver mere nuanceret :-)  Vi arbejder ud fra ressourcer og ikke begrænsninger.

Der er tilknyttet primær pædagoger/voksne til børnehave og vuggestue, men ved sygdom, ferier og lign. hjælper vi hinanden :-)

Foruden vores faglighed lægger vi også meget vægt på samvær med dyrene på gården. Vi bruger dyrene i vores pædagogiske praksis til bla. at give børnene nogle følelsesmæssige og sanselige relationer. Her skal specielt ridning på vores hest fremhæves.

Dyrene giver børnene en sanse og følelsesmæssig oplevelse som ikke fås gennem bøger, papir og menneskelig kontakt. Derfor er dyrene en meget, meget vigtig del af vores hverdag her i "LandLykke". Vi oplever bl.a at børnene i indkøringsfasen har stor glæde af dyrene som fanger deres nysgerrighed og interesse. Og for de større børn handler det mere om den følelsesmæssige relation og den spejling dyrene giver. Dette kan overføres direkte til at øge børnenes selvbevisthed og hvordan de indgår i et fælleskab. 

Vi ønsker samtidig at give børnene en dybere forståelse for, hvor tingene kommer fra. Fx skal vi fodre hønsene, så de lægger æg til os som vi kan spise osv. En vigtig læring om "fra jord til bord" og følelsen af at være betydningsfuld.

I Landlykke er der mulighed for danne venskaber på tværs af alder. Vi sørger dog hele tiden for at børnene bliver udfordret alderssvarende, idet vi altid arbejder udfra barnets nærmeste udviklingszone. Vuggestue og børnehave er opdelt således, at de yngste har et trygt og overskueligt læringsmiljø og børnehavebørnene har et kæmpe areal at boldre sig på, bygge huler, klatre, lave bål mm. Vi laver dessuden førskole aktiviteter, så de bliver godt rustet til skolestarten. 

Vi læner os op ad nyeste forskning, som blandt andet siger, at børn trives og lære bedst i små institutioner. Barnet bliver set, hørt og forstået i et mindre miljø, hvor nærværd, små grupper børn og nok voksne er i højsædet.

Betingelsen for at ovenstående kan blive til mere end ord er, at vi er hænder nok. Derfor er landlykkes højeste prioritet, en god normering.

Vores faste personalegruppe er  70/30 uddannede pædagoger og medhjælpere. Der ud over siger vi ja tak til virksomheds-praktikanter i huset, som dels giver flere hænder, men samtidig kommer med nye øjne og indput til vores pædagogiske praksis.

Vil du vide endnu mere om vores menneskesyn, børnemiljø, pædagogik, kultur og daglig praksis, vil vi opfordre dig til at kikke mere under fanen med vores virksomhedsplan, læreplaner, børnemiljøvurdering og vedtægter.

Et barn er som en sommerfugl i vinden...

Nogen flyver højre end andre, men alle flyver så godt de kan.

Så hvorfor sammenligne dem ?

Hver af dem er forskellige, specielle og vidunderlige Hjerte